„ZIELONO MI”, czyli STEAM w edukacji matematyczno–przyrodniczej

W styczniu 2024 roku  nasza szkoła otrzymała certyfikat udziału w projekcie „ZIELONO MI, czyli STEAM w edukacji matematyczno–przyrodniczej. Czy woda przecieka nam przez palce?”, który w naszej szkole koordynowała Pani Katarzyna Kosyl.

W czasie projektu Pani Katarzyna odbyła szereg spotkań szkoleniowych, aby jak najlepiej przygotować się do realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych, tym samym, by zaszczepić STEAM–owego ducha wśród uczniów.

Metoda STEAM-u to metoda, w której spotykają się osoby o zdolnościach inżynieryjnych oraz posiadający „duszę artysty”. Zatem pojęcie STEAM tłumaczy się w następujący sposób:

S – Science czyli nauka,

T – Technology – technologia,

E – Engineering – inżynieria,

A – Arts – sztuka,

M – Mathematics – matematyka.

Na zajęciach w klasie 7a zrealizowany został temat „Uratuj naszą planetę”. Celem zajęć było utrwalenie wiadomości na temat obliczania procentu danej liczby i innych obliczeń procentowych na podstawie obliczeń powierzchni lądów na ziemi i ilości ludności na poszczególnych kontynentach.

Dzięki pracy metodą STEAM uczniowie  w ciekawy sposób:

– utrwalili wiadomości o kontynentach i ludności integrując wiedzę z różnych przedmiotów ze szczególnym uwzględnieniem geografii i biologii;
– interpretowali dane uzyskane w wyniku obliczeń;

– po­zna­li za­gro­że­nia dla Zie­mi ze stro­ny czło­wie­ka oraz spo­so­by ochro­ny na­szej pla­ne­ty.

– korzystali z zasobów Internetu w celu wyszukania danych;
– korzystali z programu Power Point;

– roz­wi­nęli kom­pe­ten­cje wi­zu­al­no-prze­strzen­ne le­żą­ce u pod­staw in­ży­nie­rii jako na­uki;

– tworzyli mapę ochrony ziemi na podstawie danych obliczonych na lekcji;

– wykonywali zdjęcia dokumentujące realizację tematu;

– wykonywali obliczenia procentowe;

– nauczyli się roz­wią­zy­wa­nia pro­ble­mów, wnio­sko­wa­nia, lo­gicz­ne­go my­śle­nia, po­mia­ru i anali­zy da­nych.

Efektem obliczeń była odpowiednio pokolorowana mapa świata zgodnie z wybranymi aktywnościami i szu­ka­nie od­po­wie­dzi na py­ta­nie, co może zro­bić każ­dy z nas, aby ra­to­wać śro­do­wi­sko. Na tej pod­sta­wie wspólnie opracowany został plan re­ali­za­cji dziesięciu po­sta­no­wień, któ­re każ­de­go dnia uczestnicy będą starali się wcie­lać w ży­cie.

Dzięki zespołowej pracy nad projektem uczniowie pobudzili swoją wyobraźnię i kreatywność, a także nauczyli się  jak rozwiązywać problemy, decydować o sposobie pracy oraz doborze narzędzi i metod działania.

Koordynator projektu

Katarzyna Kosyl

Skip to content