W styczniu 2024 roku nasza szkoła otrzymała certyfikat udziału w projekcie „ZIELONO MI, czyli STEAM w edukacji matematyczno–przyrodniczej. Czy woda przecieka nam przez palce?”, który w naszej szkole koordynowała Pani Katarzyna Kosyl.
W czasie projektu Pani Katarzyna odbyła szereg spotkań szkoleniowych, aby jak najlepiej przygotować się do realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych, tym samym, by zaszczepić STEAM–owego ducha wśród uczniów.
Metoda STEAM-u to metoda, w której spotykają się osoby o zdolnościach inżynieryjnych oraz posiadający „duszę artysty”. Zatem pojęcie STEAM tłumaczy się w następujący sposób:
S – Science czyli nauka,
T – Technology – technologia,
E – Engineering – inżynieria,
A – Arts – sztuka,
M – Mathematics – matematyka.
Na zajęciach w klasie 7a zrealizowany został temat „Uratuj naszą planetę”. Celem zajęć było utrwalenie wiadomości na temat obliczania procentu danej liczby i innych obliczeń procentowych na podstawie obliczeń powierzchni lądów na ziemi i ilości ludności na poszczególnych kontynentach.
Dzięki pracy metodą STEAM uczniowie w ciekawy sposób:
– utrwalili wiadomości o kontynentach i ludności integrując wiedzę z różnych przedmiotów ze szczególnym uwzględnieniem geografii i biologii;
– interpretowali dane uzyskane w wyniku obliczeń;
– poznali zagrożenia dla Ziemi ze strony człowieka oraz sposoby ochrony naszej planety.
– korzystali z zasobów Internetu w celu wyszukania danych;
– korzystali z programu Power Point;
– rozwinęli kompetencje wizualno-przestrzenne leżące u podstaw inżynierii jako nauki;
– tworzyli mapę ochrony ziemi na podstawie danych obliczonych na lekcji;
– wykonywali zdjęcia dokumentujące realizację tematu;
– wykonywali obliczenia procentowe;
– nauczyli się rozwiązywania problemów, wnioskowania, logicznego myślenia, pomiaru i analizy danych.
Efektem obliczeń była odpowiednio pokolorowana mapa świata zgodnie z wybranymi aktywnościami i szukanie odpowiedzi na pytanie, co może zrobić każdy z nas, aby ratować środowisko. Na tej podstawie wspólnie opracowany został plan realizacji dziesięciu postanowień, które każdego dnia uczestnicy będą starali się wcielać w życie.
Dzięki zespołowej pracy nad projektem uczniowie pobudzili swoją wyobraźnię i kreatywność, a także nauczyli się jak rozwiązywać problemy, decydować o sposobie pracy oraz doborze narzędzi i metod działania.
Koordynator projektu
Katarzyna Kosyl