front budynku szkoły

Psycholog

PSYCHOLOG – Monika Bosek-Wadas

Drogi Uczniu, gdy…

  • Masz problem z uczeniem się, koncentracją, motywacją…
  • Czujesz się przeciążony, nie radzisz sobie ze stresem, masz trudności emocjonalne…
  • Chcesz rozpoznać swoje mocne i słabe strony, wzmocnić samoocenę…
  • Potrzebujesz kogoś, kto pomoże rozwiązać sytuacje konfliktowe…
  • Chciałbyś lepiej zrozumieć samego siebie…
  • Czujesz się samotny, bezradny… Nie umiesz poradzić sobie z lękiem, smutkiem, złością…

Zasady korzystania z urządzeń ekranowych

wg prof. Mariusza Z. Jędrzejki – pedagoga i socjologa, eksperta w zakresie higieny cyfrowej

1. Brak ekranów do 3. roku życia

Rozwój mózgu w tym okresie wymaga bodźców naturalnych – kontaktu z rodzicami, rówieśnikami i otoczeniem. Urządzenia ekranowe zaburzają ten proces i mogą opóźniać rozwój mowy oraz zdolności poznawczych.

2. Ograniczony dostęp między 4. a 6. rokiem życia

Dziecko w tym wieku powinno poznawać świat poprzez rozmowę, zabawę, czytanie i obserwację. Krótkie, dynamiczne filmiki („shorts”) działają hamująco na rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego i koncentracji. Ekrany mogą być obecne wyłącznie w formie wartościowych treści edukacyjnych lub bajek o spokojnej narracji.

3. Smartfon dopiero od ok. 12. roku życia

Telefon nie powinien być „nagrodą” (np. z okazji Pierwszej Komunii). To narzędzie, które wymaga dojrzałości emocjonalnej oraz rozmów o zasadach jego odpowiedzialnego używania.

4. Higiena cyfrowa w placówkach edukacyjnych

Żłobki, przedszkola i szkoły powinny posiadać jednolite reguły ograniczające korzystanie z ekranów. Celem jest ochrona zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego dzieci.

5. Ochrona snu i regeneracji

Nadmierne korzystanie z urządzeń ekranowych skraca czas i pogarsza jakość snu, co ma bezpośredni wpływ na koncentrację, pamięć, odporność oraz ogólny rozwój organizmu.

6. Profilaktyka uzależnień cyfrowych

Długotrwała ekspozycja na bodźce ekranowe prowadzi do przebodźcowania i zmian w strukturze mózgu, porównywalnych z mechanizmami uzależnień. Może skutkować impulsywnością, problemami z regulacją emocji oraz trudnościami w relacjach społecznych.

*Zdrową formą regulacji emocji są różne formy aktywności – ruch, relacje społeczne, zabawa, realizacja zainteresowań, techniki oddechowe.

Limity czasu ekranowego

0–3 lata

❌ Brak ekranów – całkowite unikanie telefonów, tabletów i telewizji.

4–6 lat (przedszkole)

⏱ Maksymalnie 30 minut dziennie

  • tylko wartościowe treści, najlepiej wspólnie z rodzicem.
  • unikać filmików krótkich, szybkich, dynamicznych.

7–9 lat (wczesna szkoła podstawowa)

⏱ Do 1 godziny dziennie

  • pod nadzorem dorosłych, najlepiej w blokach tematycznych (np. edukacja, film familijny).
  • obowiązkowe przerwy od ekranu co 20–30 minut.

10–12 lat

⏱ Do 1,5 godziny dziennie

  • ekran nie może zastępować aktywności fizycznej, kontaktów rówieśniczych i snu.
  • w tym wieku nadal nie zaleca się smartfona osobistego jako głównego narzędzia komunikacji.

13–15 lat

⏱ Do 2 godzin dziennie (czas wolny)

  • dodatkowo czas edukacyjny przy komputerze (np. praca domowa) nie wlicza się w limit, ale powinien być planowany z przerwami.
  • ważna kontrola korzystania z social mediów i gier online.

16–18 lat

⏱ Do 3 godzin dziennie (czas wolny)

  • młodzież powinna umieć samodzielnie planować balans między nauką, odpoczynkiem a aktywnością w sieci.
  • priorytetem pozostaje sen: min. 8 godzin na dobę, bez ekranów na godzinę przed snem.

Kontakt przez dziennik Librus i kontakt telefoniczny 25 7943680

Plakat Depresja

Czego potrzebuje nastolatek?

  • Potrzebuje miłości

Twój dorastający syn czy córka nadal potrzebują twojej uwagi i opieki, miłości.

  • Nastolatek potrzebuje prywatności

W okresie dojrzewania młody człowiek ma swoje tajemnice, martwi się o swój wygląd, niepokoją go dziwne myśli i uczucia. Szanuj jego terytorium, bądź otwarty na rozmowę, zaakceptuj to, kiedy nie chce z Tobą rozmawiać.

  • Nastolatek potrzebuje być inny

Ma potrzebę pokazania światu, że dorasta i nie jest już zależny od Ciebie. Chce być oryginalny. Może to oznaczać eksperymentowanie z ubiorem, fryzurą, różnymi zainteresowaniami.

  • Nastolatek potrzebuje granic

Twój nastolatek może się uważać za dorosłą osobę, ale sam w głębi duszy wie równie dobrze jak Ty, że nie jest jeszcze gotowy do podejmowania ważnych decyzji. Ustalenie pewnych granic, np. godziny powrotu do domu, wyznaczenie pewnych obowiązków w domu, wspólny wybór szkoły, sprawi, że młody człowiek czuje się bezpiecznie.

  • Nastolatek potrzebuje, żeby go wysłuchać

Jeśli chcesz, żeby twoje dziecko Cię słuchało, Ty też daj mu szansę wyrażenia swojego zdania. Pokaż mu, że to co myśli ma dla Ciebie znaczenie, nawet jeśli się nie zgadzasz z tym, co mówi. Próbuj negocjować rozwiązanie, które jest odpowiednie dla obu stron.

Rady dla rodzica nastolatka:

  1. Wsparcie zamiast walki – nie wchodź w utarczki słowne, rozmawiaj, słuchaj.
  2. Weź pod uwagę, że  nastolatek sam nie jest pewien swojej wartości – nie krytykuj, nie porównuj, mów raczej o swoich  obawach, wnioskach.
  3. Rozmawiaj na tematy ważne dla nastolatka (np. kontaktach rówieśniczych, zainteresowaniach, relacjach damsko-męskich).
  4. Przypomnij sobie swój okres dorastania – łatwiej będzie zrozumieć zachowania dziecka.
  5. Akceptuj różne stany  emocjonalne, pomóż dziecku sobie z nimi poradzić.
  6. W relacjach z nastoletnim dzieckiem obniżaj napięcie, wprowadzaj humor.
  7. Rozmawiaj z dzieckiem o miłości i zauroczeniu, naucz rozróżniać jedno od drugiego.
  8. Podkreślaj mocne strony dziecka, akcentuj pozytywne zmiany.
Zdjęcie plakatu ośrodka środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży w Siedlcach

Niepokoje i lęki okresu dzieciństwa i adolescencji (dorastania)

PDF – 82KB


Trudne zachowania dziecka

PDF – 575KB


Tata

PDF – 123KB


Formy pomocy

PDF – 370KB


Artykuł pt. Głodne dzieci

PDF – 510KB


Asertywność. Jak zadbać o siebie nie raniąc innych?

PDF – 471KB


Emocje Dziecka

PDF – 303KB


Wartość rozmowy

PDF – 556KB

Skip to content