Zasady korzystania z urządzeń ekranowych

wg prof. Mariusza Z. Jędrzejki – pedagoga i socjologa, eksperta w zakresie higieny cyfrowej

1. Brak ekranów do 3. roku życia

Rozwój mózgu w tym okresie wymaga bodźców naturalnych – kontaktu z rodzicami, rówieśnikami i otoczeniem. Urządzenia ekranowe zaburzają ten proces i mogą opóźniać rozwój mowy oraz zdolności poznawczych.

2. Ograniczony dostęp między 4. a 6. rokiem życia

Dziecko w tym wieku powinno poznawać świat poprzez rozmowę, zabawę, czytanie i obserwację. Krótkie, dynamiczne filmiki („shorts”) działają hamująco na rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego i koncentracji. Ekrany mogą być obecne wyłącznie w formie wartościowych treści edukacyjnych lub bajek o spokojnej narracji.

3. Smartfon dopiero od ok. 12. roku życia

Telefon nie powinien być „nagrodą” (np. z okazji Pierwszej Komunii). To narzędzie, które wymaga dojrzałości emocjonalnej oraz rozmów o zasadach jego odpowiedzialnego używania.

4. Higiena cyfrowa w placówkach edukacyjnych

Żłobki, przedszkola i szkoły powinny posiadać jednolite reguły ograniczające korzystanie z ekranów. Celem jest ochrona zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego dzieci.

5. Ochrona snu i regeneracji

Nadmierne korzystanie z urządzeń ekranowych skraca czas i pogarsza jakość snu, co ma bezpośredni wpływ na koncentrację, pamięć, odporność oraz ogólny rozwój organizmu.

6. Profilaktyka uzależnień cyfrowych

Długotrwała ekspozycja na bodźce ekranowe prowadzi do przebodźcowania i zmian w strukturze mózgu, porównywalnych z mechanizmami uzależnień. Może skutkować impulsywnością, problemami z regulacją emocji oraz trudnościami w relacjach społecznych.

*Zdrową formą regulacji emocji są różne formy aktywności – ruch, relacje społeczne, zabawa, realizacja zainteresowań, techniki oddechowe.

Limity czasu ekranowego

0–3 lata

❌ Brak ekranów – całkowite unikanie telefonów, tabletów i telewizji.

4–6 lat (przedszkole)

⏱ Maksymalnie 30 minut dziennie

  • tylko wartościowe treści, najlepiej wspólnie z rodzicem.
  • unikać filmików krótkich, szybkich, dynamicznych.

7–9 lat (wczesna szkoła podstawowa)

⏱ Do 1 godziny dziennie

  • pod nadzorem dorosłych, najlepiej w blokach tematycznych (np. edukacja, film familijny).
  • obowiązkowe przerwy od ekranu co 20–30 minut.

10–12 lat

⏱ Do 1,5 godziny dziennie

  • ekran nie może zastępować aktywności fizycznej, kontaktów rówieśniczych i snu.
  • w tym wieku nadal nie zaleca się smartfona osobistego jako głównego narzędzia komunikacji.

13–15 lat

⏱ Do 2 godzin dziennie (czas wolny)

  • dodatkowo czas edukacyjny przy komputerze (np. praca domowa) nie wlicza się w limit, ale powinien być planowany z przerwami.
  • ważna kontrola korzystania z social mediów i gier online.

16–18 lat

⏱ Do 3 godzin dziennie (czas wolny)

  • młodzież powinna umieć samodzielnie planować balans między nauką, odpoczynkiem a aktywnością w sieci.
  • priorytetem pozostaje sen: min. 8 godzin na dobę, bez ekranów na godzinę przed snem.
Skip to content