Czym jest doradztwo zawodowe?
Doradztwo zawodowe to proces doradzania, w którym to doradca zawodowy pomaga dzieciom, nastolatkom lub dorosłym w osiągnięciu lepszego zrozumienia siebie samego w odniesieniu do środowiska pracy. Jest to pomoc w odnajdywaniu swoich mocnych stron i predyspozycji, aby umożliwić optymalny wybór lub zmianę zatrudnienia. W szkole podstawowej doradztwo zawodowe skupia się na doradzeniu uczniom w wyborze odpowiedniej ścieżki edukacyjnej (wybór odpowiedniej szkoły ponadpodstawowej) w celu zwiększenia szans zdobycia odpowiedniego wykształcenia, a następnie pracy w wymarzonym zawodzie.
Główne cele doradztwa zawodowego
- Przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania odpowiednich decyzji edukacyjnych.
- Pomoc w dostrzeżeniu mocnych stron i predyspozycji uczniów.
- Gromadzenie i udostępnianie uczniom informacji o współczesnym rynku pracy i systemie edukacji.
- Zachęcanie do przeanalizowania oferty edukacyjnej adekwatnej do potrzeb ucznia.
- Zapoznanie uczniów z trudnościami na rynku pracy takimi jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, mobilność zawodowa i adaptacja do nowych warunków pracy.
Adresaci podejmowanych działań związanych
z doradztwem zawodowym
Podejmowane działania będą kierowane do trzech grup adresatów:
- uczniów,
- rodziców
- wychowawców
Przykłady działań kierowanych do uczniów:
- Prowadzenie zajęć grupowych w klasach starszych zgodnie z poniższą tematyką:
- poznawanie swoich mocnych stron i predyspozycji zawodowych,
- zapoznawanie uczniów z oferta zawodów i współczesnym, dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy,
- zapoznanie uczniów z system edukacji w Polsce,
- uświadomienie uczniom potrzeby ciągłego doskonalenia się,
- planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych.
- Udzielanie porad i konsultacji indywidualnych według potrzeb uczniów.
- Pomaganie uczniom w przygotowywaniu dokumentów niezbędnych w procesie poszukiwania pracy.
- Organizowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach dotyczących doradztwa zawodowego.
- Określanie potencjału edukacyjno-zawodowego za pomocą dostępnych testów.
- W miarę możliwości organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.
- Stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne.
- Umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych.
- W miarę możliwości informowanie o ofercie kształcenia w szkołach średnich.
- Wspieranie uczniów w przygotowaniu Indywidualnych Planów Działania (IPD).
- Organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy).
- Organizowanie wycieczek mający na celu zapoznanie z ciekawymi zawodami.
- Umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka, e-dziennik.
Przykłady działań kierowanych do rodziców:
- Informowanie o targach edukacyjnych organizowanych na terenie Siedlec.
- Udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych za pomocą dziennika Librus.
- Włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym np. zapraszanie rodziców do prezentacji własnego zawodu uczniom klas starszych.
- Organizacja konkursów związanych z różnymi zawodami.
- Organizacja targów szkół średnich pt. „Krok w świadomą przyszłość”.
Preorientacja zawodowa i doradztwo zawodowe
dla uczniów jest realizowane:
- W czasie grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym.
- W czasie: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, godzinach wychowawczych i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego.
- Podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych na terenie szkoły (jak np. projekty edukacyjne, spotkania z rodzicami, konkursy) lub poza nią (np. udział w targach edukacyjnych).
Proponowana literatura dla ucznia:
- Książka pod tytułem ,,Zawody przyszłości. Planowanie kariery w zgodzie z predyspozycjami” autorstwa Łuba Małgorzata, Dutkiewicz Agata, Łuczak Patrycja, Oleksa Karolina, Misiak Dawid, Sołtysiak Mateusz dostępna w serwisie eduksiegarnia.pl
- Poradnictwo zawodowe Danie Kukla, Wioleta Duda
- 7 nawyków skutecznego nastolatka Covey S.
- Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego Górczyński M., Obidniak D., Pfeiffer A., Suliga M
- Chcę być kimś. Cz. 1,2,3, Zawadka M.
Przydatne strony dla uczniów:
Materiały wideo:
Zainteresowania – inspiracja do działania:
Podsumowanie wiedzy o sobie:
Przymiarka do wyboru zawodu:
Zawody, co warto o nich wiedzieć:
Czy współpraca się opłaca:
Stres wróg czy przyjaciel ?
Motywacja:
Krok za krokiem, czyli nie od razu Kraków zbudowano:
Decyzje szanse czy ograniczenia:
Mocne i słabe strony:
Eliksir motywacyjny:
Doradztwo Zawodowe Winda do kariery cz. 2:
Cyrk motyli:
Jak budować pierwsze wrażenie – autoprezentacja:
Kobiece czy męskie zawody?:
Trzy cechy dobrego mówcy:
Bezbłędna Rozmowa kwalifikacyjna:
Komunikacja- doradztwo zawodowe:
Przedsiębiorczość – komunikacja:
Przedsiębiorczość – zarządzanie czasem:
Doradztwo zawodowe – pokaż się !
Doradztwo zawodowe – asertywność:
O Polskiej Ramie Kwalifikacji:
Animacja o sektorowych ramach kwalifikacji:
Kwalifikacje rynkowe:
Nowe możliwości Rozwoju zawodowego – era walidacji:
Współczesny Rynek Pracy:
Prawo popytu i podaży:
Zawód w Cenie:
https://vod.tvp.pl/video/zawod-w-cenie,odc-1,19117216
Wycieczka do tartaku i sadu
29 października wybraliśmy się w ramach doradztwa zawodowego do tartaku w Kownaciskach. Poznawaliśmy pracę tracza i mieliśmy okazję zobaczyć przecieranie drewna za pomocą traka. Przypomnieliśmy sobie zawody związane z pozyskiwaniem i wykorzystaniem drewna w przemyśle, budownictwie i meblarstwie.
Z tartaku pojechaliśmy do sadu, w którym poznawaliśmy ciężką pracę sadowników. Po wysłuchaniu instrukcji ruszyliśmy z wiaderkami do zbiorów. Udało nam się zebrać 1700 kg jabłek i „na własnej skórze” przekonać się jak ciężkie jest to zajęcie.
Po pracy bardzo smakowały nam kiełbaski upieczone w przygotowanym ognisku. Wróciliśmy do szkoły zmęczeni ale zadowoleni z dobrze spełnionego zadania zwłaszcza, że pogoda przez cały dzień wyjątkowo nam dopisywała.